kn0617aaのブログ

文系科目ダメダメな中高生・浪人生のための英作文修行

オリジナル勉強風呂Gu 第525回 2022.8/25

N君:第523回からS先生の The Saddest Day in my Life をやっています。10歳のS先生が広島市から山口県の山間の小村に疎開してきました。

There was no worry at all about air raids there.  A blue sky with specks of white clouds , beautiful rice fields, and the murmuring of a stream.  Now and then making their bodies glitter, Boeing B29s, which were going to make an air raid on some city, were flying at an altitude of 10,000 meters above the village.  The long white vapor trails in a blue sky left behind by the bomber planes were beautiful enough to make us forget that we were at war.  But the life there was very severe one.  I had to put up with the bullying by the village boys almost every day.  They bullied me just because I was city-bred.  My only close friend was a boy named 'Shoichi', who was also discriminated abainst simply because he was a Korean.  So making friends with him gave them another good reason for bullying me.  One day one of the boys pushed me on the stubbles of reeds.  I can't forget the piercing pain I experienced then.  The scar sixty seven years ago is still left on my right palm.  The Korean boy one year older than I, whose family name I regret having forgot, was not only very kind to me but also brave enough to protect me from their violence.  He went back to his home country soon after the war. Is he still alive ? Where does he live, in Korea or in North Korea ?  How I wish I would like to see him again and thank him for his kindness !

この村では空爆の心配など全くなかった。青い空と数片の白い雲、美しい水田、そして小川のせせらぎだけがあった。時々B29の編隊がその機体をぎらつかせながら、どこかの町に空爆をしかけに行くのであろうか、この村の頭上1万メートルの高度を飛行しているのを見かけることがあるくらいだった。青い空に爆撃機が残した白くて長い水蒸気の跡があまりに美しくて、今は戦争なんだということを忘れるくらいであった。しかしこの村での生活は厳しいものであった。私はほとんど毎日村の少年たちからのいじめに耐えなければならなかった。奴らは私が都会育ちというだけの理由で私をいじめた。私の唯一の親友は「正一」という名の子で、彼もまた朝鮮出身というだけの理由で差別されていた。だから私が正一と仲良くしていると、それがまた奴らが私をいじめるもう一つ別の理由になったのだ。ある日奴らの一人が私を萱(かや)の切り株の上に押し倒したことがあった。その時の痛みを私は今でも忘れることができない。私の右掌には67年経った今もその時の刺し傷の跡が残っている。正一は私より1歳年長で、くやしいことに彼の苗字を忘れてしまったのだが、彼は私に親切にしてくれたばかりか、勇敢にも奴らの暴力から私を守ってくれた。戦争がおわってすぐに彼は朝鮮に帰ってしまったが、今も元気にしているのであろうか。どこに住んでいるのか、韓国かそれとも北朝鮮か。もう一度彼に会ってあの時の親切の御礼を言いたいものだ。

N君疎開先の山村で見上げた青い空。都会育ちの少年がいじめられながらも懸命に生きる。僕はS先生の右掌を見せてもらいましたが、そこには昔の傷跡がはっきり残っていました。